Skip to main content

Hoe en Watt

By 2 april 2016april 4th, 2016Mijn fietsblog

Wat een heerlijke rit vrijdag. Ondanks dat veertig meter van mijn huis een automobilist de dag anders wilde inkleuren. Beslagen raampjes verhinderden zijn zicht op mijn verschijning. ´t was aan mijn reactie te danken dat ik niet op de motorkap van Zweeds blik belandde al vroeg in de dag. De venijnige remmen van mien fietse moesten al even vroeg aan de bak dus. Maar voor de rest van de dag niets dan lof. Ook het weekend gebruikt om kennis te maken met de Idworx en zijn eigenaardigheden. Al met al zijn de eerste tweehonderd kilometertjes goed en met plezier op de teller ingevuld. Het weer werkte prima mee, al zal de rokjes dag wel als consequentie hebben dat er wat meer gevallen van blaasontsteking dan andere maandagen worden gemeld. De voorspelde 20 graden haalden we  namelijk bij lange na niet in het noorden. Maar dat mocht de pret niet drukken. Belangrijk voor mij is dat ik de versnellingen, de remmen en het stuurgedrag een beetje heb leren kennen. Zo heb ik reeds mogen ontdekken dat hellingen en tegenwind met de Rohloff een wereld van verschil zijn dan die met de ouwe trouwe Batavus weekend, met zijn Shimano Nexus 7. Waarschijnlijk zullen de 11 en 12 het meest gebruikt worden, schat ik. Ook voor de Magura stoppers niets dan lof. Wel even een ander type blokje monteren (kan ik zelf doen!). Door de speciale coating op het remvlak van de velgen slijten de nu gemonteerde wel erg snel. Tis ook wat. Tijdens weekendritjes houdt mijn vriendin me vaak prettig gezelschap. De afstanden zijn wat korter en ik houdt de snelheden wat lager. Zo ook gisteren. Een tochtje naar de oude Willem (het Drents/Friese woud) resulteerde aan het eind van de middag echter in een nagenoeg leeg getrapte accu van haar fiets. De afstand en een ander tempo Hadden de batterij ongemerkt eerder leeg geslurpt dan verwacht. Al kan ook de extra proviandering hier mede oorzaak aan zijn geweest. Ze gaat meer op mijn innerlijke verzorging letten, waardoor het gewicht van trossen bananen, broden, proteïne-dranken en koeken in de bij haar meegezeulde en uitpuilende fietstassen ook mee speelt uiteraard (een aanhanger wordt overwogen). Een meelijwekkende 3% resterende hoeveelheid prik, gaf vanaf haar stuur aan dat er wel wat extra kilowattjes waren gebruikt. Maar wel bij 100 % genoegen. Al met al een leerzaam en genoeglijk weekend. De pas begonnen week gebruiken een afstand en route richting 200 km te plannen en te rijden. We zullen zien. Een prettige dag allen.

© J.G.Boomsma